Чтобы обеспечить удобное пользование порталом и улучшить функциональность, мы используем файлы cookie. Продолжив смотреть эту страницу, Вы соглашаетесь на сохранение файлов cookies в памяти вашего электронного устройства. Продолжить Больше информации

Пятница, 20. января

+4°C
Ветер: R 4.2 м/с
Laika ziņas Liepājā

Именины: Alģis, Aļģirds, Orests, Oļģerts

FOTO: Liepājnieki iepazīst nākotnes tehnoloģijas

Ключевые слова autobusi | nākotnes tehnoloģijas | ūdeņradis

Šodien liepājniekiem bija iespēja ne tikai aplūkot, bet arī testēt nākotnes tehnoloģijas - pavisam jaunu Beļģijā ražotu ūdeņraža satiksmes autobusu “Van Hool A330 FC”. Aptuveni stundu autobuss bija apskatāms skvērā pie Liepājas universitātes, pēc kā devās testa braucienā pa pilsētu.

Kā portālam pastāstīja Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes loceklis Aivars Starikovs, Liepājā apskatāmais autobuss “Van Hool A330 FC” ir vienīgā šāda tehnikas vienība Baltijā. Transportlīdzeklis uz pāris dienām atvests uz Latviju, lai ar nākotnes tehnoloģijām – elektroautobusu – iepazīstinātu iedzīvotājus. 15.oktobrī autobuss bija apskatāms Rīgā, bet šodien tas redzams Liepājā, lai jau pēcpusdienā tas ar prāmi dotos uz Vāciju un atgrieztos rūpnīcā Beļģijā.

A.Starikovs piebilst, ka no rūpnīcas autobuss “Van Hool A330 FC” dosies uz Itālijas pilsētu Sanremo, kur turpmāk tiks lietots sabiedriskā transporta vajadzībām.

Kā portālam pastāstīja rūpnīcas kvalitātes inženieris Luks Verstraetens, kurš ceļojumā uz Latviju ne tikai pavada autobusu, bet arī pilda tā vadītāja pienākumus, autobuss tiek uzpildīts ar ūdeņraža gāzi – šim mērķim uz autobusa jumta ir astoņi baloni. Ūdeņradis, plūstot caur kurināmo elementu, ražo elektroenerģiju, ar ko tiek darbināts transportlīdzeklis.

Izmešu un vides piesārņojuma nav, uzsver A.Starikovs. Atlikums pēc ūdeņraža gāzes pārvēršanas enerģijā ir destilētais ūdens, kas tiek izvadīts zemē. Portālam bija iespēja pārliecināties, ka transportlīdzeklim nav pat izpūtēja. Savukārt destilētais ūdens pilda pozitīvu funkciju – mitrina brauktuvi, neļaujot tai putēt, piebilst A.Starikovs.

Viņš atzīst, ka Latvijai šādi transportlīdzekļi vēl ir nākotne, jo vispirms nepieciešams izveidot atbilstošu infrastruktūru, taču Eiropā un Kanādā šie autobusi jau ir sabiedriskā transporta sastāvdaļa. Rūpnīca saražojusi jau 200 šādu autobusu, un 100 no tiem jau ikdienā tiek ekspluatēti. Vācijā, Lielbritānijā, Nīderlandē, Šveicē, Itālijā un citās valstīs jau kursē ar ūdeņradi darbināmi autobusi.

L.Verstraetens, iepazīstinot portālu ar auto, stāsta, ka tajā ir viena vieta vadītājam, 39 sēdvietas pasažieriem, īpaša aprīkota vieta cilvēkam ratiņkrēslā, kā arī 71 stāvvieta. Konkrētajam uz Liepāju atvestajam autobusam bija cietie plastmasas krēsli, taču ražotājs piedāvā arī mīkstos sēdekļus.

Kā novēroja portāls, īpaši ražotājs padomājis par pasažieriem ar īpašām vajadzībām. Autobuss aprīkots ar nolaižamu laipu, pa kuru ratiņkrēslā sēdošajam iebraukt transportlīdzeklī. L.Verstraetens piebilst, ka autobusa salons aprīkots ar videokameru. Vadītājam tādējādi labi pārredzams pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas process, izslēdzot iespēju, ka pasažieris var tikt iespiests durvīs.

Jāpiebilst, ka uz Liepāju nākotnes autobuss bija atceļojis, pateicoties sadarbībai ar Tirdzniecības un Rūpniecības kameru. Kā portālam atzina Tirdzniecības un rūpniecības kameras Liepājas nodaļas vadītājs Ģirts Kronbergs, vieta pie Universitātes autobusa prezentēšanai nav bijusi izraudzīta nejauši – tā simbolizējot augstskolas virzību uz nākotnes tehnoloģijām.

A.Starikovs piebilst, ka pieejami ne tikai ar ūdeņradi darbināmi autobusi, bet arī vieglie automobiļi. Vidējās klases automašīna “Hyundai ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)” ir pasaulē pirmais sērijveidā ražotais ūdeņraža automobilis.

“Hyundai ix35 FCEV” galvenais enerģijas avots ir ūdeņradis, kas kurināmā elementā tiek pārvērsts elektrībā, kura darbina automašīnas elektromotoru. Pretēji ierastajām emisijām no naftas produktu iekšdedzes dzinējiem - NOx, CO, CO2, CHx, PM – “Hyundai ix35 FCEV”, izmantojot ūdeņradi kā enerģijas nesēju,  nerada nekādus kaitīgos izmešus apkārtējai videi, globālām klimata pārmaiņām un cilvēku veselībai, tikai ūdens tvaiku.

“Hyundai ix35 FCEV” motora jauda ir 136 Zs, ātrumu 100 km/h no nulles automašīna sasniedz 12,5 sekundēs, tās maksimālais ātrums ir 160 km, un ar vienu ūdeņraža uzpildi tā var nobraukt  590 kilometrus.

A.Starikovs uzsver: “Ūdeņraža tehnoloģiju praktiskās izmantošanas vēsture jau meklējama 1950./60. gadu kosmosa tehnoloģijās. Ūdeņraža auto šodien nav nekāda zinātniskā fantastika. Tie ir moderni elektroautomobiļi, kuriem elektrību rada kurināmā elements un ūdeņraža gāze un kuru draudzīgums videi un energoefektīvā darbība jau daudzviet pasaulē ir apliecinājusi ekonomisko izdevīgumu. Tā viennozīmīgi ir autoindustrijas nākotne.”

Arī Latvijai ir sava ūdeņraža vēsture. Proti, Latvijas autoražotājs “RAF” jau 1979.gadā pilnīgā slepenībā radīja pirmo ar ūdeņradi darbināmu busiņu, kas demonstrēts Maskavas Olimpiskajās spēlēs.

  • Комментарии (0)
  • 0
  • 0
  • 0
+ просмотреть все Осталось символов: 500

Добавить комментарий

Портал liepajniekiem.lv не несет ответственности за добавленные к статьям комментарии. Призываем соблюдать толерантность, рамки приличия и обходиться без грубости.

На портале запрещено размещать:
- Неэтичные, грубые комментарии, комментарии, которые предоставляют лживую информацию,
- Комментарии, которые противоречат законодательству ЛР,
- Комментарии, расистского характера и разжигающие этническую нетерпимость,
-Информацию коммерческого характера или любого рода рекламу и агитацию.

В случае несоблюдения правил, liepajniekiem.lv имеет право удалять комментарии, закрывать доступ к комментариям и сообщать правоохранительным органам.

Галереи

Saistītās ziņas

Pamanīji neatbilstošu saturu? Būsim pateicīgi, ka par to informēsi mūs!